Opera Wrocławska

Dla mediów

29
kwietnia

Światowej sławy tenor Michele Angelini zaśpiewa w Kopciuszku w Operze Wrocławskiej

Taką skalą głosu, jaką obdarzony jest Michele Angelini, mogą poszczycić się tylko nieliczni tenorzy na świecie. Znakiem rozpoznawczym Aleksandry Opały jest aksamitnie brzmiący mezzosopran koloraturowy. Usłyszymy ich 6 i 8 maja na scenie Operze Wrocławskiej, gdzie wcielą się w role księcia Don Ramiro i tytułowego Kopciuszka. Będzie to niepowtarzalna okazja do podziwiania wirtuozowskich popisów w stylu pełnego liryzmu bel canto. Opera Wrocławska zaprasza na Kopciuszka Gioacchina Rossiniego w reżyserii Iriny Brook.

 

Słynna baśń Charlesa Perraulta, zakorzeniona w ogólnoświatowej kulturze jako źródło uniwersalnych prawd i bogactwa archetypów, przedstawiana jest w setkach adaptacji literackich, filmowych i teatralnych. 200 lat od polskiej premiery w Krakowie, ta klasyczna historia jest wciąż z powodzeniem grana na wielu scenach operowych - teraz powraca do Wrocławia.

Michele Angeliniświatowej sławy tenor, znany jest ze swojego mistrzowskiego opanowania rossiniowskiego bel canto. Jego wokalne interpretacje zostały nagrodzone m.in I nagrodą w Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym Savonlinna Opera Festival 2010, I nagrodą w Konkursie Śpiewaczym Fundacji Gerdy Lissner 2012 oraz główną nagrodą w konkursie Opera Index 2013.

 

Włosko-amerykański śpiewak o ukraińskich korzeniach regularnie występuje na najważniejszych światowych scenach, jak Metropolitan Opera w Nowym Yorku, Royal Opera House w Londynie, Teatro dell'Opera w Rzymie, Opera Philadelphia, Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, Teatro Real w Madrycie czy La Monnaie w Brukseli. Twórczość Rossiniego przedstawiał publiczności m.in jako Rinaldo w Armidzie, Rodrigo w Otello, Don Narciso w Turku we Włoszech czy Corradino w Matilde di Shabran.

Partnerująca Angeliniemu Aleksandra Opała ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, brała również udział w wielu kursach mistrzowskich. Jej pasją jest łączenie klasycznej pieśni oraz arii operowych z muzyką improwizowaną. W 2020 roku brała udział w sesji nagraniowej albumu Z domowego śpiewnika Stanisława Moniuszki, natomiast w 2021 roku wraz z Piotrem Matusikiem wydała album Improopera, łączący głos mezzosopranowy z improwizacją jazzową.


O spektaklu

Prapremiera Kopciuszka miała miejsce 25 stycznia 1817 roku. Libretto zostało napisane
w zaledwie 22 dni, a partytura - w 24! Gioacchino Rossini był mistrzem w pisaniu oper
w tempie ekspresowym, a do tego był niezaprzeczalnym królem bel canta. To właśnie ta technika wokalna daje artystom możliwości zaprezentowania pełnego spektrum swojego głosu. Popisowe arie głównych bohaterów to fundament wszystkich oper Rossiniego, od Cyrulika sewilskiego po Wilhelma Tella. Wokalnej ekwilibrystyki nie zabraknie także w Kopciuszku.


Libretto opery, opatrzonej podtytułem Triumf dobroci (La bont- in trionfo), czerpiące z baśni Perraulta, wprowadza widzów w świat klarownych podziałów na dobro i zło, a inscenizacja Iriny Brook przenosi odwieczny konflikt wartości na grunt współczesnych realiów:

,,Kopciuszek to bajka, którą pokochałam jako dziecko. Poza fantastyczną treścią ma także wymowę symboliczną. To w gruncie rzeczy opowieść o moralności (...). Według mnie kondycja ludzkości
z upływem czasu jest coraz gorsza, a powroty do takich historii jak Kopciuszek są, moim zdaniem, pożyteczne.  Dla mnie to opowieść o byciu hojnym i dobrym w świecie, który jest nastawiony na autopromocję i zbijanie kapitału kosztem innych. Wciąż przecież wracają znane z tej bajki tematy - ktoś zamyka drzwi przed nieznajomym, ktoś nie chce wesprzeć potrzebujących” - mówi reżyserka.

Aktualny wydźwięk opery Rossiniego podkreśla podstawowa różnica pomiędzy bajką Perraulta
a librettem - brak elementu magicznego. Dobra wróżka zostaje zastąpiona przez postać filozofa Alidora, który lituje się nad Kopciuszkiem i zabiera go na bal. Nie ma dyni zmieniającej się
w karocę ani zgubionego pantofelka, Kopciuszek zaś daje księciu jedną ze swych dwóch bransoletek. Brak magii Dobrej Wróżki może mieć jednak swoje zalety - prawdziwy czar tego spektaklu trwać będzie dłużej niż do północy!

 

 

Kopciuszek / La Cenerentola

Dyrygent
Adam Banaszak
Reżyseria i inscenizacja
Irina Brook
Scenografia
Noëlle Ginefri Corbel
Kostiumy
Anna Sekuła
Reżyseria świateł
Grzegorz Barszczewski
Choreografia
Martin Buczko

Obsada
Angelina - Aleksandra Opała
Don Magnifico - Jacek Jaskuła
Don Ramiro - Michele Angelini
Dandini - Yuriy Hadzetskyy
Alidoro - Tomasz Rudnicki
Clorinda - Hanna Sosnowska-Bill
Tisbe - Barbara Bagińska
Chór Opery Wrocławskiej
Orkiestra Opery Wrocławskiej



Załączniki do pobrania:

fot. Dario Costa

fot. Radosław Rzepecki