Opera Wrocławska

Dla mediów

7
kwietnia

Stabat Mater i bezcenna 300-letnia wiolonczela

Wielki Czwartek w Operze Wrocławskiej

Sébastien Walnier, pierwszy wiolonczelista znakomitej Orchestre de la Monnaie w Brukseli wykona w Operze Wrocławskiej słynny Koncert Wiolonczelowy h-moll Antonína Dvořáka oraz Stabat Mater Francisa Poulenca. Zagra na wiolonczeli z 1699 roku autorstwa Giovanniego Grancino, uznawanego za jednego z najlepszych lutników mediolańskich. Na jego skrzypcach grał m.in. Yehudi Menuhin, a ceny instrumentów z jego warsztatu na międzynarodowych aukcjach sięgają dziś nawet 2,2 mln dolarów! Ta wyśmienita uczta muzyczna czeka na publiczność w wielkoczwartkowy wieczór 14 kwietnia.


Gdybym wiedział, że wiolonczela jest zdolna do takich rzeczy, sam bym napisał ten koncert - miał powiedzieć Johannes Brahms, usłyszawszy Koncert Wiolonczelowy Antonína Dvořáka. W Wielki Czwartek ten wyjątkowy utwór usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Opery Wrocławskiej oraz Sébastiena Walniera, wirtuoza wiolonczeli i eksperta w dziedzinie muzyki kameralnej, który znany jest ze wspaniałej współpracy z orkiestrą, a także jako muzyk jazzowy. Występował z wieloma uznanymi artystami, m.in. ze skrzypkami Lorenzo Gatto i Diederik Suys oraz pianistą Jean-Claude Vanden Eyden.


Koncert Wiolonczelowy h-moll, który stanowi pierwszą część wydarzenia, został napisany w latach 1894-1895, podczas pobytu Dvořáka w Stanach Zjednoczonych. Dzieło stanowi symboliczne podsumowanie twórczości artysty, stąd liczne nawiązania do oper, pieśni, a także symfonii jego autorstwa - szczególnie do Z Nowego Świata.


Drugą część koncertu stanowi Stabat mater Francisa Poulenca - utwór, którego pierwsze wykonanie miało miejsce na festiwalu w Strasburgu w 1951 roku. Kompozytor zadedykował go swojemu przyjacielowi, artyście Christianowi Bérardowi. Poulenc w swoim dziele sięga do tradycji średniowiecznych, opracowując sekwencję na sopran solo, chór i orkiestrę symfoniczną. Poszczególne wersy sekwencji stanowią kolejne części dzieła, a pełną dramatyzmu treść oddają potężne głosy chóru oraz przejmująca partia sopranowa, którą wykona solistka Opery Wrocławskiej, Joanna Zawartko.


Obok muzyki i doskonałego wykonania bohaterem tego koncertu będzie też instrument. Sébastien Walnier zagra na zabytkowej wiolonczeli z 1699 roku, autorstwa słynnego mediolańskiego lutnika Giovanniego Grancino. Włoch był doskonałym rzemieślnikiem, muzycy doceniali brzmienie jego instrumentów, ale także ich formę, do której przykładał dużą wagę. Świadczą o tym m.in. misternie wycięte w instrumencie otwory w kształcie litery f oraz głęboko wyrzeźbiona spirala. Wiolonczela wykonana jest z gładko ciętego drewna klonu i świerku, a do pokrycia słynny lutnik używał miękkiego czerwono-brązowego lakieru lub twardszego, złoto żółtego.


Wiek instrumentu ma znaczenie - czas działa szczególnie na korzyść skrzypiec i wiolonczeli; prawdopodobnie dlatego, że drewno staje się cieńsze, ale zachowuje te same właściwości. Myślę też, że ładują się one energią graczy, z którymi się "spotykają". Łączy nas prawdziwa więź! - wyznaje Sébastien Walnier, który dzięki uprzejmości właściciela kolekcjonera, gra na tym instrumencie od 10 lat.

 

Koncert Symfoniczny - 14 kwietnia 2022 - 19:00

Bilety: https://bit.ly/3LuYIs7

Dyrygent
Bassem Akiki
Przygotowanie chóru
Anna Grabowska-Borys

Obsada
Wiolonczela - Sébastien Walnier
Sopran - Joanna Zawartko
Chór Opery Wrocławskiej
Orkiestra Opery Wrocławskiej



Załączniki do pobrania:

proj. Piotr Olejarz

proj. Piotr Olejarz

Sébastien Walnier