Opera Wrocławska

Dla mediów

29
października

Klasyka, młodość i nowatorstwo. Koncert Symfoniczny 6.11.2021

Szarość listopada i wielobarwność repertuaru - Opera Wrocławska na czas apogeum jesiennej atmosfery przygotowała dla widzów koncert będący mariażem dźwięków różnych epok z nowoczesnym malarstwem Poli Dwurnik. Muzyka klasycznego Mozarta, uduchowionego Panufnika oraz atonalnego Schonberga wybrzmi spod batuty Bassema Akikiego - dyrygować będzie połączonym silom orkiestr symfonicznych Opery Wrocławskiej i Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

6 listopada na scenie zobaczymy wschodzące talenty sztuki operowej. Pierrot lunaire Arnolda Schonberga zagrają studenci Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu - uczestnicy programu Opera Młodych, prowadzonego przez dyrektora artystycznego Opery Wrocławskiej, Mariusza Kwietnia. Pierrot lunaire to przełomowe dzieło z 1912 roku, jego powstanie zrewolucjonowało muzykę XX wieku - kompozytor porzucił tradycyjne dotąd metody pisania muzyki i rozpoczął eksperymenty strukturalne. Utwór Schonberga stanowi awangardowe podejście do teatru muzycznego: łączy muzykę, tekst i plastykę. Wymagającą atonalną partię solową wykona Anna Lichorowicz-Erdei. Malarstwo Poli Dwurnik stanowi za to scenografię koncertu, który łączy muzykę XX wieku z malarstwem początku XXI wieku, ukazując, jak te dwie sztuki wpływają na siebie i na widownię.

Muzycy na scenie Opery Wrocławskiej zagrają również Koncert fagotowy Andrzeja Panufnika. Utwór powstał w latach 80. na zamówienie amerykańskiego fagocisty, Roberta Thompsona. Tuż przed rozpoczęciem pracy, Panufnik, który mieszkał w wówczas w Wielkiej Brytanii, dowiedział się o morderstwie księdza Jerzego Popiełuszki. Wiadomość ta była dla niego tak wstrząsająca, że postanowił poświęcić nowy utwór pamięci zmarłego duchownego. Kompozycja miała być muzycznym portretem Popiełuszki i wyrażać dramatyzm jego męczeńskiej śmierci. W pięciu częściach utworu pojawiają się zatem motywy modlitewne (Recitativo I), pełna brutalności scena milicyjna (Recitativo II), motywy elegijne (Aria) oraz, wyrażające wiarę w duchowe zwycięstwo zamordowanego, zakończenie (Epilogo).

Koncert fagotowy ma nietypową formę - mówi dyrygent Bassem Akiki - Instrumenty stają się metaforami poszczególnych postaci z tragicznej historii Jerzego Popiełuszki. Dźwięk f fagotu oddaje postać księdza Jerzego, a klarnety i flet to sprawcy zbrodni. Forma koncertu również . jest nietypowa, składa się on z dwóch części: recytatywu, przypominającego kazanie kościelne - fagot brzmi ^ jakby mówił, a nie grał - i arii. Andrzej Panufitik stosował techniki operowe do koncertu czysto instrumentalnego.

W finale Koncertu symfonicznego znalazło się również monumentalne dzieło muzyki klasycznej, czyli Requiem, d-moll Mozarta. Muzycy Opery Wrocławskiej wykonają je ku czci zmarłych, którzy zapisali się w naszych sercach i pamięci. Kompozytor tworzył Requiem równolegle z Czarodziejskim fletem i Łaskawością Tytusa. Niestety, w połowie listopada Mozart ciężko zachorował. Mimo wielkich cierpień próbował dokończyć swe ostatnie dzieło. Wiedząc, że umrze, do ostatniej chwili udzielał uczniom wskazówek, jak je uzupełnić. Kompozytor przerwał pracę w części Lacrimosa, w ósmym takcie. W Operze Wrocławskiej Requiem usłyszymy w wykonaniu m.in. Pawła Horodyskiego, studenta śpiewu solowego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Prezentowane arcydzieła, choć dalekie od siebie w czasie i w stylu, są bardzo wyjątkowe pod względem formy i wykorzystania możliwości instrumentów. Wspomniani kompozytorzy to bezsprzecznie osobowości, które miały ogromny wpływ na rozwój muzyki i kultury światowej. doświadczonych artystów w połączeniu z wyjątkową charyzmą bardzo utalentowanych studentów Akademii Muzycznej pozostawią ogromne wrażenie na publiczności - dodaje Bassem Akiki.

Listopadowy Koncert symfoniczny to okazja do wymiany energii i doświadczenia między zawodowymi muzykami orkiestrowymi a studentami Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Opera Młodych to rozwijający się projekt - w planach jest zaproszenie młodych do długoterminowej współpracy przy spektaklach Opery Wrocławskiej. To daje nadzieję na wspaniałe owoce w postaci wykształconych i obeznanych w operowym świecie muzyków.

Program koncertu
Arnold Schönberg - Księżycowy Pierrot
Andrzej Panufnik - Koncert fagotowy
Przerwa 20 min.
Wolfgang Amadeus Mozart - Requiem d-moll (KV 626)

Informacje o obsadzie oraz biletach: https://bit.ly/3vSGxFZ
Pełny repertuar Opery Wrocławskiej znajdą Państwo na stronie: www.opera.wroclaw.pl

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Aszkiełowicz: katarzyna.aszkielowicz@opera.wroclaw.pl ; tel. +48 508 364 561


Sponsorem strategicznym Opery Wrocławskiej jest KGHM Polska Miedź S.A.

Załączniki do pobrania:

proj. Piotr Olejarz

proj. Piotr Olejarz